zondag 28 februari 2016

Delicious new year!


Bijna een jaar geleden dat ik mijn laatste bericht op dit blog deelde.
Inspiratie bleef daarna lange tijd uit.

Met opgroeiende kids waarvoor ik iedere ochtend broodtrommels vul, zo nu en dan traktaties maak, boodschappen doe en eten kook, ben ik toch steeds bezig met voedsel. Met als uitgangspunt; zo gezond mogelijk, afwisselend en zeker ook aantrekkelijk om te eten. 

Ik legde dit weekend een voorraadje havermoutbolletjes aan om de komende week mee te geven naar school. 

Nodig:
* 400 ml water, 250 + 50 gram havervlokken, 1 kleine appel, flinke hand rozijnen, handje walnoten, 2 eetlepels honing, 1 theelepel kaneel

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Met een staafmixer maal je de havervlokken bijna helemaal tot meel.
Giet er vervolgens 400 ml kokend water op en meng dit door elkaar.
Hak de appel en de walnoten in kleine stukjes. Voeg ze samen met de rozijnen, het kaneel en de honing toe aan het havermoutdeeg.
Maak hier bolletjes van die je een beetje plat duwt en vervolgens door de rest van de havervlokken rolt.
Op een met bakpapier beklede plaat, ongeveer 30 minuten bakken in de oven tot de bolletjes licht bruin zijn geworden.
De binnenkant blijft nog wat zacht en kleverig.


  • In havermout zit vitamine B6. Deze vitamine maakt serotonine aan. Serotonine heeft invloed op geluksgevoelens. 
  • Havermout houdt de bloedsuikerspiegel stabieler. Wat voordelen kan hebben voor je concentratie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten